برای نوجوان ایرانی، ساختن بازیها و تجربههای واقعیت افزوده بر پایه داستانهای شاهنامه و قصههای قرآن نه فقط یک رویا، بلکه یک هدف دستیافتنی است؛ به شرطی که بدانی چگونه باید قدم به قدم پیش بروی. این مسیر را میتوان به چند ایستگاه ساده و روشن تقسیم کرد، تا اگر تصمیم به شروع گرفتی، نصف راه را در ذهن طی کرده باشی.
ایستگاه اول: انتخاب داستان
در آغاز، باید داستان یا موقعیتی را انتخاب کنی که به آن علاقهمندی و حس میکنی مناسب بازآفرینی است؛ مثلاً «عبور حضرت موسی از دریا» یا «نبرد رستم با دیو سپید». بهتر است یک بخش کوتاه از ماجرای اصلی را انتخاب کنی تا بتوانی آن را به شکل بازی یا تجربه کوتاه بسازی.
ضربالعجل ایستگاه اول:
یک هفته برای مطالعه چند قصه و انتخاب قطعهای جذاب و ساده کافی است.پس مطالعه کن و در جریان باش که هیچ چیز مثل مطالعه و خواندن و یادگرفتن نیاز تو را برطرف نمی کند.
ایستگاه دوم: بازآفرینی سناریو برای دنیای مدرن
حالا باید قصه را تکهتکه و سادهسازی کنی: مثلاً شخصیتها را مشخص کنی، محیط داستان را تصور کنی و مسیر رخدادها را روی کاغذ بیاوری. سؤال خوب این است: «اگر من الان وسط این داستان بودم، چه اتفاقی برایم میافتاد؟»
اینجا میتوانی با دوست یا معلمت هم مشورت کنی و حتی نقاشی بکشی یا داستانک بنویسی.
ضربالعجل ایستگاه دوم:
سه روز زمان برای طراحی اولیه داستان و شخصیتها مناسب است.
ایستگاه سوم: آشنایی با ابزار واقعیت افزوده
میدانی برای ساختن یک تجربه AR لازم نیست برنامهنویس حرفهای باشی. امروزه ابزارهایی ساده وجود دارد مثل:
میتوانی فقط با کشیدن عکس و آپلود آن، خیلی ساده یک شخصیت متحرک یا صحنه اضافه کنی. پیشنهاد من این است که اول یکبار یک پروژه نمونه آزمایشی بسازی، مثل ظاهرکردن یک کتاب یا شخصیت ساده از شاهنامه.
ضربالعجل ایستگاه سوم:
دو هفته برای آشنایی با یکی از این ابزارها و ساخت پروژه آزمایشی کافی است.
ایستگاه چهارم: پیادهسازی قصه
حالا وقت آن است که شخصیتها، تصویر پسزمینه و انیمیشنهای ساده را با همان ابزارها وارد پروژه کنی. قسمتهای صوتی (مثل خواندن ابیات یا قرائت آیه)، عکسها و حتی فیلم کوتاه را میتوانی به پروژه اضافه کنی.
اگر سخت بود، کافیست هرجا مشکل داشتی، از جستجو در گوگل، دیدن ویدئوهای آموزشی یا پرسش در کلاسها و گروههای نوجوانان سازنده استفاده کنی.
ضربالعجل ایستگاه چهارم:
سه هفته برای جمعآوری تصاویر، صداها و تکمیل نسخه اولیه کافی است.
ایستگاه پنجم: آزمایش و به اشتراکگذاری
پروژهات را روی دستگاه دوستان یا خانواده تست کن. مشکلات را یادداشت کن و اگر زمان داشتی، ویرایش کن. در پایان، پروژه را میتوانی در سایتهایی مثل جهانآموز یا پلتفرمهایی مثل آپارات نوجوان و یا شاد، به اشتراک بگذاری و بازخورد بگیری.
ضربالعجل ایستگاه پنجم:
یک هفته زمان برای آزمایش و اصلاح کافی است.
فرایند تبدیل داستان شاهنامه یا قرآن به تجربه واقعیت افزوده:
۱. انتخاب یک بخش از داستان
۲. تبدیل آن به سناریوی قابل تجربه
۳. یادگیری ابزار ساده واقعیت افزوده
۴. پیادهسازی شخصیت و ماجراها
۵. آزمایش، اصلاح و انتشار
جمع این مراحل (با کمی تلاش و همکاری دوستانه)، یکونیم تا دو ماه زمان خواهد برد.
شاید امروز اولین نسخه پروژهات ساده باشد؛ اما روزی خواهد رسید که تو به عنوان یک نوجوانان ایرانی، قصههای شاهنامه و قرآن را بهزیباترین شکل ممکن در دنیای دیجیتال زنده خواهند کرد. شاید آغاز این جریان، از همین ایده و تلاشی که امروز داری، شکل بگیرد.