فیلمهای ۳۶۰ درجه و تاثیر آنها بر حس حضور و یادگیری
با ظهور فناوری فیلمبرداری ۳۶۰ درجه، مفهوم حضور در محیطهای دیجیتال دگرگون شد. برخلاف فیلمهای معمولی که تنها یک زاویه محدود را نمایش میدهند، فیلمهای ۳۶۰ درجه به بیننده این امکان را میدهند تا هنگام تماشای صحنه، آزادانه به اطراف نگاه کند، گویی واقعاً در دل ماجرا قرار گرفته است. این نوع فیلمها با استفاده از دوربینهای مخصوص یا تلفن هوشمند و عینک واقعیت مجازی، تجربهای جدید و هیجانانگیز از آموزش، گردشگری و حتی مستندسازی فراهم میکنند.
تعریف واژه: فیلم ۳۶۰ درجه (360-degree video)
فیلمی است که همزمان تمام زوایای اطراف دوربین را ثبت و ذخیره میکند؛ بیننده با کشیدن تصویر یا چرخاندن گوشی یا با استفاده از عینک VR میتواند زاویه دید را خود انتخاب کند.
اثرگذاری بر یادگیری
فیلمهای ۳۶۰ درجه در آموزش علوم (مثل زیستشناسی یا جغرافیا)، مشاهده آثار باستانی، شبیهسازی آزمایشگاههای خطرناک یا بازدید از اماکن مقدس کاربرد چشمگیری یافتهاند. نوجوانان میتوانند در یک فیلم ۳۶۰ درجه، وارد یک آزمایشگاه شیمی شوند، انواع دستگاهها را از نزدیک مشاهده کنند و به صورت تعاملی جابجا شوند، یا به همراه معلم خود به دل مناطق دورافتاده سفر کنند و زیست طبیعی را واقعگرا ببینند. مطالعات نشان میدهد حس غوطهوری (Immersion)، توجه و یادگیری در این فیلمها بسیار بیشتر از روشهای تصویری معمول است. همچنین، مشارکت فعالتر دانشآموز در فرآیند یادگیری باعث شکلگیری یادآوری بلندمدتتر میگردد.
نمونهها و منابع تجربه
- آموزش ساخت فیلم ۳۶۰ درجه (راهنمای فارسی): فرادرس – آموزش مقدماتی تولید محتوای واقعیت مجازی و ۳۶۰.
فیلمهای ۳۶۰ درجه، اگر هوشمندانه و با هدفهای آموزشی یا فرهنگی تولید شوند، پلی پایدار به سوی آشنایی نوجوانان با جهان واقعی و مجازی خواهند بود.